Franchising sistemi ilk çıkış ve uygulama yeri olan ABD’de başlamıştır. Franchise kelimesinin kökeni Fransızcadan gelmektedir. Türkçe karşılığı imtiyaz yani ayrıcalık tanımak olan bu sistemin amacı işin yürütümünü ve yönetimini belli franchise şartları altında ve maddi bedel karşılığında iki tarafın anlaşmalı olarak imzaladığı sisteme verilen isimdir.
Franchising Sisteminde Taraflar
Gayrimenkul Franchise sisteminde taraflar özel isimler alır.
- Franchisor,imtiyaz hakkını veren kişiye denir.Ürüne,hizmete ve kalitesi kanıtlanmış başarılı markaya sahip olan taraftır.
- Franchisee, anlaşmanın diğer tarafına verilen isimdir.Franchisor’un ticari unvanını ve markasını iş görme,teknik bilme yöntemini ve sistemini maddi bir bedel karşılığında alır.
Franchise Sisteminin Prensipleri Nelerdir?
Bayilik sisteminin marka ve displin olarak iki önemli prensibi bulunmaktadır.
Marka: Franchise sisteminde maddi ve manevi kazanç sağlamak istiyorsanız markanızı her yönden kaliteli hale getirmek ve alanında başarılı bir firma olmak önemlidir.
Disiplin: Franchise sektöründe kaliteli iş ve tarafların birbirine karşılıklı güveni çok önemlidir, yıllarca birbirleriyle çalışabilecek şekilde anlaşma sağlarlar. Disiplini ve kaliteyi sürekli en üst düzeyde tutmak için franchise verilen yerler kontrol edilmeli ve belirli eğitimler verilmelidir.
Franchising Türleri Nelerdir?
Franchising sistemi üç gruptan oluşur;
- Ulusal ve Uluslararası Franchising Nedir?
Aynı ülke sınırları içerisinde şehirler,bölgeler arasında yapılan anlaşmaya Ulusal Franchising, iki farklı ülke arasında yapılan anlaşmaya Uluslararası Franchising denir.
- Ürün ve Marka Franchisingi Nedir?
Satıcı firma ile üretici firma arasında anlaşma sağlamakla birlikte,benzer ürünler marka olan işletmelerde pazarlanır,üretici ile imaj birleşmesi sağlanır amaç bu gibi Franchisingde firmanın marka ve ticari ünvanını kullanmasıdır
- İşletme Sistemi Franchisingi nedir?
Franchising başka bir türü olan işletme sistemi franchisinginde, Franchisor ve Franchisee bir bütün işletme içerisinde sadece marka ve servis odaklı değil firmanın ürünlerinin pazarlama ve üretimle ilgili tüm faaliyetlerinde yer alır. 4 temel unsuru vardır;
- Franchisor sahip olduğu ismi ve markayı kullanabilmesi için Franchisee’e izin verir.
- Franchisor, sözleşme süresince Franchisee’i denetim hakkına sahiptir.
- Franchisor sözleşme bitene kadar Franchisee’e yardım ve hizmet eder.
- Bu anlaşmaya karşılık telif hakkı ücreti periyodik ödemeler şeklinde sağlanır.